miércoles, 11 de febrero de 2015

DIORAMES 14-15



A la Sala Llarga de l'entitat «Els Xulius CSR de Sant Pere de Ribes», han estat exposats durant les passades Festes de Nadal, Any Nou, Reis i fins el dia de la Candelera, 2 de febrer, els diorames que cada any montan l‘Agrupació Pessebrista de Sant Pere de Ribes i de la qual, oferim una extensa mostra d'alguns d'ells, convertits a puzzles de 5 punts de llibre cada un.
Per la nostra part, donem les gràcies a l‘Entitat i a L'Agrupació Pessebrista, per haver acceptat que aquest petit treball s'hagi pogut fer realitat.
Esperem que tingui una bona acollida.



EL PESSEBRE   DIORAMA

Els costums nadalencs ocupen el primer lloc en el costumari català per l'accentuat sentit familiar i la seva transcendència religiosa. De tots ells, el pessebre s'ha tornat amb el pas del temps l'expressió més popular del Nadal. La seva realització representa una manifestació de fe i catequesi, i molt sovint una lliçó de bon gust artístic.

El pessebre diorama, conegut també amb els noms d'artístic o bíblic, que a diferència del popular està format per panorames tancats, és un exemple clar que tota obra d'art desprèn un missatge o sentiment. Els seus artesans saben més que ningú suscitar tot un conjunt de condicions ambientals en què es desenvoluparan les escenes bíbliques amb els seus protagonistes corresponents: l'establia, amb el nen Jesús, l'àngel, Maria, Josep, el bou i la mula; el seguici dels Reis d'Orient




CONSTRUCCIONS.

Si pretenem fer construccions, com per exemple l'establia, el cartró, el guix o el suro seran materials molt barats i manejables que després podrem pintar tot passant-hi abans una capa de pintura segelladora. Podrem combinar diferents materials i textures. Uns acabats de fusta de balsa per a portes, finestres i baranes faran més versemblant l'escena. També podrem utilitzar petits retalls de roba.
Un celatge fet de tela, cartró, fusta o paper ens tancarà les escenes, i si el col·loquem un xic corbat obtindrem una agradable sensació de profunditat.



ESCENIFICACIÓ.

Caldrà tenir ben clar quines escenes de l'evangeli pensem representar i l'espai de què disposem perquè quan arribi el moment de fer la metamorfosi de les idees a la realitat tot estigui previst. Serà bo que cada escena es representi en un diorama diferent per tal que el pessebre transmeti sensacions de volum, atmosfera, profunditat i llum diverses. Naturalment caldrà escollir la mida del pessebre en relació al nombre de figures que tenim, de manera que no realitzarem un gran paisatge si solament disposem del grup del naixement i uns pocs pastors.
Els personatges bíblics es mouran en un espai reduït, proporcionat, que recrearà un paisatge ple de muntanyes i vegetació, amb un riuet amb cabal permanent d'aigua gràcies a un motoret i als materials utilitzats en el món de la construcció i el bricolatge, si ens és possible. El suro d'alzina, el guix, la sorra de platges i rieres, el romaní, la molsa o la farigola són elements fàcils d'obtenir, i donaran una pinzellada real al paisatge creat.



DISTRIBUCIÓ I IL·LUMINACIÓ.

És necessària una distribució correcta dels elements que constitueixen el treball. Cal cuidar de forma especial la perspectiva.
Il·luminar un pessebre diorama és fonamental. Cal donar llum on realment convingui: la cara del nounat, l'àngel de l'anunciata, la foguera dels pastors o la nit estel·lar d'hivernDonarà un toc fascinant al nostre pessebre. Podem il·luminar l'interior d'algunes de les edificacions, tenint cura que la calor de les bombetes no cremi res i d'amagar ben tots els elements elèctrics. 



ACABATS.

La col·locació definitiva de les figures la farem un cop creat tot el paisatge dels diferents diorames. Haurem de procurar que totes responguin a una mateixa unitat estilista i col·locarem les més grans a primer terme, prop de l'espectador, i les petites al fons del diorama, per tal de donar el sentit de perspectiva que necessita tot bon pessebre. Si col·loquem la base del pessebre a 1,25 metres aproximadament del terra, ajudarem que les imatges no es vegin des d'una perspectiva aèria sinó frontal, i podrem amagar millor els recursos emprats. Les figuretes humanes i les dels animals (bens, porcs, camells, gallines) hauran de guardar una relació de talla, és a dir, hauran d'estar proporcionades, i si volem fer més natural l'escena caldrà que les nostres figures realitzin alguna activitat tradicional: el pescador amb la canya estirada, la dona caminant amb el càntir, el camperol llaurant
És imprescindible que no hi faltin els principals protagonistes dels diferents passatges evangèlics relacionats amb l'adveniment del fill de Déu a la Terra: Jesús, Maria i Josep, l'àngel, el bou i la mula, el grup de l'anunciata, el seguici dels Reis d'Orient i tots aquells que escaiguin a les diferents escenes del nostre pessebre artístic.
A diferència de molts pessebres populars, haurem de procurar que els repeus de les figures no es vegin, fet que aconseguirem amb un polsim de sorra, terra o molsa.
Finalment, caldrà tancar cada diorama amb una tapa superior i una altra de frontal, deixant en aquesta última una petita espiera. Un bon acabat acompanyat del so de les nadales tradicionals catalanes arrodonirà el nostre treball.









Text explicatiu sobre DIORAMES, extret de la revista digital "LO CARRANQUER", dels Diables de Cervera.